knapperige spinaziewafel met groene salade, lentegroenten en limoen-kruidendressing

spinaziewafel

Knapperige lente-groene wafel van spinazie en mung bonen

Afgelopen weken was ik aan het experimenteren met, letterlijk, groene recepten. Ik mocht een aantal lunches bereiden voor deelnemers aan een groene detox-week bij een yogaschool. Tijdens een groene detox eet je alleen verse groene groenten en groen fruit, aangevuld met een aantal calorierijkere groene producten, waaronder mung bonen. Na wat experimenteren kwam ik op dit recept voor een wafel van mungbonenmeel en spinazie met een groene limoen/kruidendressing en een salade van groene bladgroenten en jonge lentegroenten zoals peultjes, doperwtjes, groene asperges en tuinboontjes. Ook zonder dat je aan een hele detox-week meedoet is dit een heel fijn recept: smakelijk, licht en fris. Lente op je bord en in je buik!

Ik ben heel enthousiast over dit recept, net als de deelnemers aan de detox week. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

PS Mung bonen zijn te koop in biologische supermarkten, toko’s en veel andere Aziatische foodshops. Mung bonen zijn voedzaam en toch heel licht verteerbaar en vezelrijk. Echt een aanrader. Oh ja, ze zijn ook heel lekker!

Zo maak je het:

Maal de (droge) mung bonen tot fijn meel in de beker van een blender. Als je geen rijstmeel hebt kun je ook zelf ongekookte rijst meemalen met de mungbonen. Geen blender om te malen? In veel bio-supermarkten én in toko’s hebben ze meel van kikkererwten of linzen, dit meel kan je als vervanger van het mungbonenmeel gebruiken.

Meng meel met het water tot een beslagje en zet apart.

Breng een pan met twee liter water en zout aan de kook, voeg de jonge lentegroenten zoals peultjes, tuinboontjes, doperwten en groene aspergepunten toe en laat deze 1 á 2 minuten koken. Schep ze daarna uit het water en dompel gelijk onder in koud water om af te koelen. Zo blijven ze mooi groen van kleur en knapperig.

Dompel nu de gewassen spinazie onder in het kokende water en laat in 1 minuut slinken. Giet de spinazie af in een vergiet en spoel direct koud onder de kraan tot de spinazie helemaal is afgekoeld. Laat de spinazie nu een paar minuten uitlekken in het vergiet. Neem een handje spinazie en knijp deze met kracht uit tussen je twee handen zodat je zoveel mogelijk water kwijtraakt. Doe dit met alle spinazie. Hak de spinazie nu fijn en voeg toe aan je beslag. Meng nu ook het bakpoeder, de masala en de peper en zout door het beslag.

Verhit je wafelijzer. Als het wafelijzer heet is besmeer je het licht met wat olie en schep dan  ca. 2 eetlepels van het beslag per wafelcompartiment. Sluit het ijzer en laat de wafels in 5-7 minuten gaar en knapperig bakken.

Pers de limoen uit en snijd de groene kruiden in grove stukken. Doe limoensap, kruiden, 4 eetlepels olijfolie en peper en zout in een blender (of gebruik de staafmixer) en meng tot een groene dressing.

Verdeel de jonge bladgroenten over je borden, verdeel hier de uitgelekte lente-groenten over en garneer met de olijven. Leg op ieder bord een verse wafel en schep rijkelijk dressing over het geheel.

Lentegeluk is nu binnen handbereik! Eet lekker.

 

Dit vind je misschien ook leuk
green smoothie
Green smoothie

Leave a Reply

Pin It on Pinterest

Share This